


autho
r-image

EVERYTHING
YOU NEED TO
KNOW ABOUT SNOPES
Exclusive:
Joseph Farah reveals whole truth about Facebook's
official
'fact-checker'

JOSEPH
FARAH  

WASHINGTON
– “Were Brett Kavanaugh’s children escorted from
a Senate hearing room
because they were harassed by
hecklers?”

That
was a topic last week tackled by the allegedly impartial fact-
checking
sleuths at Snopes.com, Facebook’s official partner in
separating real
news from fake.

Snopes
determined the allegation was “mostly false.”

But,
sometimes manipulation of the question you ask determines
the answer.

If
you ask an illegitimate question, chances are high you get a
bogus
answer.

Most
Americans, no matter which side of the political spectrum
they may
reside, are familiar with what happened during the
Senate Judiciary
Committee’s hearings last week on the
confirmation of Supreme Court
nominee Brett Kavanaugh. Before
committee Chairman Chuck Grassley,
R-Iowa, could even

Email Print

 Print 
 
 
 


https://www.wnd.com/author/jfarah/
https://www.wnd.com/2018/09/everything-you-need-to-know-about-snopes/print/
https://www.wnd.com/2018/09/everything-you-need-to-know-about-snopes/print/


complete his first sentence on day one of the
hearings, he was
repeatedly interrupted by Democratic members demanding
the
proceedings be aborted. That was immediately followed by the
first
of some 70 acts of civil disobedience and interruptions by
members of
the audience, at least some of whom were observed
taking cash payments
to participate in the effort by Democrats to
halt the hearings and
prevent Kavanaugh from being confirmed.

About
an hour or two into the televised hearing, the Kavanaughs’
two
daughters, Margaret and Liza, were escorted from the
meeting room by
their mother, Ashley, and a small security detail.
Those facts are
undisputed.

But
who suggested the hecklers had targeted the children? No
one. In fact,
the Snopes “investigation” cites only an otherwise
anonymous “internet
Meme” as having raised the allegation.

Welcome
to the thoroughly unprofessional, politically biased,
widely discredited
and scandal-plagued world of Snopes.com –
now one of the premier
gatekeepers in the wacky and warped
world of “truth detection” by what I
have labeled the internet’s
emerging “Speech Code Cartel,” which
includes Google,
YouTube, Facebook, Twitter, Apple and Amazon.

“If
they can get you asking the wrong questions, they don’t have
to worry
about answers,” explained Thomas Pynchon in “Gravity’s
Rainbow.”

It
is as true and self-evident a statement as has ever been made.



That
is just one of the many techniques Snopes and its co-
founder David
Mikkelson employ to redefine truth and reality to
their liking – all the
while hiding behind the phony veneer of
impartiality, tireless research
and the kind of expertise you can
apparently obtain with an unrelated
B.S. degree in computer
science.

Snopes
has the advantage of a contract with Facebook and the
affirmation of
other biased “fact-checkers” that followed
Mikkelson’s lead into this
field of self-proclaimed, ubiquitous,
infallible guardians of all
knowledge and truth – including
PolitiFact and FactCheck.org. Getting
the Facebook contract has
greatly empowered Snopes well beyond its
meager qualifications.

Let’s
begin with a little history of Snopes.

The
site was founded in 1995 by Mikkelson and his then-wife,
Barbara. The
couple met in the early 1990s on a folklore-themed
online message board
and married before establishing Snopes.
Earlier they had posed as
leaders of the “San Fernando Valley
Folklore Society,” which did not
exist apart from letterhead that
permitted the couple to make
official-sounding inquiries about
subjects that interested them. One
profile described the group as
“an entity dreamed up to help make the
inquiries seem more
legit.” David Mikkelson explained to the Los Angeles
Times in
1997: “When I sent letters out to companies, I found I got a
much
better response with an official-looking organization’s
stationery.”

It
probably didn’t represent a crime to do so, but it reveals that the
very
foundation of Snopes was built on a lie. Just imagine if



Snopes made
such a discovery in its research of another
organization – if indeed it
performed such research.

From
the beginning, the entire Snopes fact-checking team was
comprised of
this husband-wife duo, with both writing their posts
based entirely on
secondhand internet sources, with Barbara also
responsible for
accounting and David the tech guru.

By
2015, the Mikkelsons’ marriage had ended in divorce – and it
wasn’t
pretty. The legal disputes involved continue to haunt the
fate of the
company even today.

In
the court filings, Barbara, 59, has accused her former husband,
58, of
“raiding the corporate business Bardav bank account for his
personal use
and attorney fees” without consulting her. She
claimed he embezzled
$98,000 from the company over the course
of four years, “which he
expended upon himself and the
prostitutes he hired.” She alleged that
her ex-husband removed
thousands from their business accounts between
April and June
of 2016 to pay for trips for him and his “girlfriend.”
She said he
spent nearly $10,000 on a 24-day “personal vacation” in
India in
2016 and expensed a plane ticket for his girlfriend to Buenos
Aires.

“He’s
been depleting the corporate account by spending monies
from it on his
personal expenses,” she said in the filing.

David and Barbara Mikkelson
David
and Barbara Mikkelson

For
his part, David claimed the India visit was a legitimate
business trip,
that he only expensed a fraction of the costs – 22.5



percent. He
explained that he was considering setting up a fact-
checking website in
India and wanted to get a sense of the
culture. He also said he went to
Buenos Aires to attend an
international fact-checking conference.

Meanwhile,
David wanted his salary raised from $240,000 to
$360,000 – arguing that
this would still put him below the “industry
standards” and that he
should be paid up to $720,000 a year.
Writing to Barbara in an email, he
said his salary “should be about
2x to 3x what it is now, I’ll settle
for $360K with the understanding
that it’s to be retroactive to the
start of the year.”

Barbara
responded that his request was “not even in the galaxy of
reasonable.”

“So
bitter was the dispute, that they even fell out over the arbiter
they
had appointed to settle disputes, meaning that Facebook’s
arbiter cannot
even agree on its own arbiter,” explained
a 2016
exposé in the London Daily Mail.

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4042194/Facebook-fact-checker-arbitrate-fake-news-accused-defrauding-website-pay-prostitutes-staff-includes-escort-porn-star-Vice-Vixen-domme.html


The
divorce settlement stipulated that David receive a salary of
$240,000 a
year in 2015, while both of the former couple were
due to receive
$20,000 a month as a draw against profits, as well
as a share of any net
profit the company made after those
payments.

“Each
party waives his or her claim upon Bardav’s revenues
received by Husband
into his PayPal account and spent by him,
accountant’s fees for
restating tax returns to reflect previously
unreported income. …” the
settlement stipulated.

Savings,
IRAS and stockholdings of well over $1.5 million were
allocated to
Barbara, while she renounced claim on their marital
home in Calabasas,
California, in return for a payment of
$660,000.

David
kept their joint baseball card collection, a savings account
with a
$1.59 million balance and other savings worth more than
$300,000.

They
later increased the $20,000 monthly payments to $30,000.

After
the split, David hired Elyssa Young, now 49, as an
administrative
assistant at Snopes, whom he married in 2016.
She is also a long-time
escort and porn star who worked for
decades under the name “Erin
O’Bryn.”

She
described herself on her Twitter page as “a mature and
experienced
courtesan, idealist, activist & dreamer.” On her escort
website, she
called herself “an elite and discreet companion” who



“understands that
while pleasure and passion may be explored in
the bedroom, it is hardly
the only place.”

“I
only accept a very limited number of new lovers because I’m
only seeking
long-term engagements,” she wrote.

The new Mrs. Mikkelson
The
new Mrs. Mikkelson

She
charged a “non-negotiable” fee of $1,200 for four hours of
“companionship and entertainment” and $5,000 for 24 hours,
according to
her very public website.

Young
ran for the U.S. Congress in Hawaii as a Libertarian
candidate in 2004,
during which she handed out “Re-Defeat Bush”
cards and condoms stamped
with the slogan “Don’t get screwed
again.”

“Let’s
face it, I am an unlikely candidate,” she posted on her
campaign
website. “I fully admit that I am a courtesan.”

She
received 3 percent of the vote in her bid for Congress.

Young
is hardly the only Snopes employee who is publicly frank
about her sex
life.

One
of the lead fact-checkers, Kim LaCapria, has also been a
sex-and-fetish
blogger who went by the pseudonym “Vice Vixen.”
She described her blog
as a lifestyle website “with a specific focus
on naughtiness, sin,
carnal pursuits, and general hedonism and
bonne vivante-ery.” She
regularly provided intimate advice and
reviewed sex toys, including a
vibrating wand that “drives boys
mad.” Today the site describes her as
“a New York-based content



manager.” Describing her day-off activities on
another blog, she
wrote that she “played scrabble, smoked pot, and
posted to
Snopes.” She added, “That’s what I did on my day on, too.”

Young,
meanwhile, continues at Snopes as “administrative
assistant.”

Snopes
has received some scrutiny for not employing any
“standardized
procedure” for fact-checking. Mikkelson explains
that the process
“involves multiple stages of editorial oversight, so
no output is the
result of a single person’s discretion.” There is
also no “blanket set
of standards” for contributors.

Beginning
in August 2015, a company called Proper Media
started brokering
advertising on Snopes in exchange for a
commission. Through March 2017,
it collected the revenues and
disbursed them to the Bardov bank account.
Then, on March 9,
2017, David Mikkelson terminated the agreement in
hopes of
regaining full control of Snopes. When Proper Media stopped the
payments to the bank, Mikkelson appealed to readers through a
GoFundMe
account – raising an astonishing $665,000 very
quickly. But, since the
initial excitement, the GFM campaign has
raised only $176,017. Despite
its partnership with Facebook,
Snopes is still struggling. Appeals
continue to be made on the
SaveSnopes.com website.

Still
the legal battles continue – along with the question of whether
Snopes
can be trusted to be fair, balanced and unbiased.

That
gets right back to which questions Snopes asks itself. Here’s
another
very recent example: “Do Nike factory workers in Vietnam



earn 20 cents
per hour?”

That
was the question Snopes asked itself regarding the deal the
company made
with Colin Kaepernick earlier this month.

Snopes
ruled a no decision. Why? Because it’s not the right
question.

“Nike
workers in Vietnam are 80 percent female, and some are
illegally forced
to labor more than the statutory working week of
48 hours,” Snopes
found.

But,
it also found that it is not typical for Vietnamese employees to
work 70
to 80 hours per week. Furthermore, while wages were
around 20 cents per
hour in the mid-1990s, they have increased
since then.

Was
it a way for Snopes to cater to a potential or even existing
advertiser?
Was it a way it could defuse the Kaepernick rebellion?
Who knows, but it
added little to the raging national controversy.

It’s
not just through the questions Snopes asks itself that it
deflects
issues of bias.

You
can also compare what Snopes finds in its sleuthing about
the
personalities it scrutinizes.

The
blog Owlcation compared two similar “investigations” Snopes
conducted
regarding two very different politicians – Dr. Ben
Carson and Bill and
Hillary Clinton.



Question
No. 1 was: “Did Ben Carson purchase a $31,000 dining
set and charge It
to HUD?”

Snopes
claimed the allegation was true.

“The
article then proceeds to pile on references from the New
York Times and
the Guardian that offer further damning claims
about Carson. But then
comes the information that completely
refutes the claims made earlier in
the article,” Owlcation reports.
“Carson did not order the furniture,
and he told CNN: ‘I did not
request new furniture, but asked if it could
be remediated.’ The
Snopes article even provides part of Carson’s
response which
puts the lie to the article’s ‘true’ claim: ‘I was as
surprised as
anyone to find out that a $31,000 dining set had been
ordered,’
Carson said in the statement. ‘I have requested that the order
be
canceled. We will find another solution for the furniture
replacement.’ So, why would an article that ends with information
answering the question, ‘Did Ben Carson purchase a $31,000
dining set
and charge it to HUD?,’ with a resounding ‘No,’ claim
that the statement
‘HUD Secretary Ben Carson bought a $31,000
dining set and billed
taxpayers for it,’ is ‘true’? The end of the
article refutes its
beginning, but anyone who just casually glances
over it would likely
come away thinking that Carson was, in fact,
trying to bilk the
taxpayers out of $31,000 for a dining set and
likely would not have even
bothered to note that it was not for
Carson’s personal home use but for
his office at HUD.”

Such
was not the case in a similar story about whether the
Clintons “were
forced to return an estimated $200,000 in furniture,



china and art they
‘stole’ from the White House.” This claim is
labeled, “Mostly False.”

“Again,
the article twists itself through some loops of creative
analysis to
finally land on the claim, ‘All told, the Clintons paid
back or returned
approximately $136,000 worth of furniture,
artwork, china and other
household items they had kept upon
leaving office.’ That number looks a
lot closer to $200,000 than
the label of ‘mostly false’ would indicate,”
says Owlcation. “The
Clintons clearly took items from the White House
that did not
belong to them, yet their sycophants quibble about the
actual
value of the things, not the fact that they took them. If taking
things that do not belong to you is not ‘stealing,’ then we need a
new
definition of the word.”

Ultimately,
bias is in the eye of the beholder, but even David
Mikkelson admits most
often it is conservatives and Republicans
who detect bias in Snopes
reports.

Is
that surprising after learning the history of this enterprise?

And
what does it tell you about the worldview of Snopes’ new
partner –
Facebook?


